Bättre sent än aldrig om läkande trädgårdar ....

När jag blir stor ska jag ha ett hus på landet och en stor trädgård. Och hela sommarn har jag tillbringat på min balkong i min lilla men ändå mysiga trädgård läsandes Läkande Trädgårdar av Donald Norfolk. En bok som alla borde läsa för att den får en att må så himla bra och man lär sig att tiden står aldrig stilla i en trädgård och hur mycket bättre folk skulle må om dom ägnade lite mera tid åt trädgårdar. Det behöver inte vara en gigantisk trädgård med de exklusivaste ros-sorterna osv.
      Det är en bok som har varit på tapeten bland många av mina vänner och som har smittat av sig.  Min kusin hade ett exemplar både i pocket och med pärm. Hon var på besök här i Umeå och pocketen hade hon med sig när hon reste för det var lättare att läsa ur. Slutade med att hennes karl ringde och ville att hon köpte en till honom för han hade börjat läsa ur hennes pärmex. medans hon var borta och innan hon åkte tillbaka till Härnösand hade hon hunnit inhandla 4 exemplar till flera andra. Detta på två dagar.  Den är inte dyr heller. Kostar ungefär 69 kr. Värt varenda krona. Full med kloka ord och citat och tips för en fin trädgård och då menar jag inte hur du bäst får rosor att överleva och vilket gödsel som bäst passar narcisser osv. Nej, utan istället visar Donald att folk sedan tidernas begynnelse har mått bra av att gräva i jorden och fått det att grönska. Att du inte behöver vara nån flera år utbildad trädgårdsmästare för att lyckas. Eller kunna rabbla alla blomsarter på latin.

Så även om hösten står för dörren så är detta en ypperligt bra bok att läsa och begrunda i vintermörket för den ger hopp om den kommande våren och med den allt det gröna sköna, humlors surr, fågelkvitter, vattenporl, blomdoft osv osv osv

/ Amen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0