Demokratiskt otänkande.

Jaha, så var det måndag igen då. Och eftersom jag gjorde min medborgeliga plikt och röstade så kan jag gnälla och skälla hur mycket jag vill.

Utan att nån kommer och hämtar mig mitt i natten och ingen vet vart jag har tagit vägen.
Eller att jag blir inlåst nånstans utan förklaring. I flera år. Utan rättegång.
Osv.

Men vi i det här landet som ska kallas trygga Sverige är så jävla bortskämda. Vi vet inte hur det är att leva där varje dag är en kamp. Vi är inte i krig. Vi är inte ockuperade. Vi är inte svältdrabbade eller måste fly pga inbördeskrig. Vi har inte massa översvämningar eller jordbävningar som gör att vi måste lämna våra hem. Våra barn behöver inte jobba i fabriker och sitta inlåsta 7 dagar i veckan bara för att folk i rika länder ska få köpa billiga t-shirts eller leksaker. Vi behöver inte jobba på plantager där det besprutas med gift på allt och vi får en massa sjukdomar och dör unga. Ingen spränger våra skolor bara för att flickor går där. Vi får se vilken skit på teve som helst. Ingen censurerar dina åsikter om dom är kritik mot  styret.

Så skit då att inte fatta att det är ett privilegium att vi kan rösta och att många bäckar små kan bli till en stor och mäktig flod. Eller gjort avkall på empatiskt samhälle bara för att få några ynka hundralappar extra i plånboken per år. 


Det är som den där gamla reklamen med killen som går på bolaget och köper sprit för flera hundra. Sen går han och ska köpa en flytväst för att han ska ut och åka båt,  men ber nästan försäljaren dra åt fanders och skiter i att köpa en flytväst för att killen tycker den är för dyr. Fast den kostade mindre än spriten han köpt. Och reklamen slutar med en siffra om hur många som dör på sjön varje år där sprit varit involverad och man inte haft flytväst på sig. Så sammanfattar jag valet. Resten får ni räkna ut själv. Nu ska jag gå och äta en chokladpralin. 

Because I am worth it!

~  L

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0