En veckända i fjällen.

I fredags drog jag och min kompis till mams i fjällen.

På schemat stod tunndbrödbakning - 5 liter resulterade i 36 stooora mjuka mumsiga tunnbröd,  obligatoriska kaffet med provsmakning hos bagarstugevärdparet Berit och Göte.

Lunchbuffe på Världshuset i Hemavan hos min barndomskompis Tony - Klart godkänt käk.

 En tur till Boxfjäll och Tärna vilt för att köpa renkött till missen och torkat till mig själv.
Fick massage.
Njöt av tystnaden på altanen i sena lördagskvällen inlindade i filtar med endast två levande ljus som belysning.  

Grillade både hemmavid hos mams och ute i det fria i en av G´s fantastiska Gapakojor som står uppställda på trevliga ställen här och var i trakterna kring min hemby.

Och så här trevligt hade vi det på bild:

Månen stod i högan sky när vi anlände till mamsen vid 21:30 tiden på fredagskvällen.












Mamma och Sofia tar rökpaus och beundrar den svindlande  fjällvyn nedan



Denna vy ser man när man tar Ängesdalsvägen hem från Tärnaby.



Rökpaus vid Ajaure kraftstation och mams agerar turistguide.




Söndagens förmiddag gick åt till att plocka hallon.



Sen drog vi till detta fina ställe på höjden vid kanalen för att grilla: En av Götes mysiga Gapokojor.


Gamla tvättrummor är bra till mycket.







Mamma,Charlie och Tjepps hängde på.



Gamla älvfåran där vattnet forsade fram en gång innan dom byggde dammen som syns långt därborta. Om man blundar och lyssnar ordentligt så kan man nog höra älvbruset igen. Längst till vänster ser man en skymt av det som blev kanalen. Som sprängdes fram ur berget. Tänk vad människan ändrar och har sig.



Pysande och sprakande eld. Som värmer så gott. Kan man ha det mysigare?



Sofia letade sten och hittade:

En sten som var som en liten egen värld. Notera det gröna. Ser ut som ett litet träd visst?



Själv nöjde jag mig med att fotografera detta stenröse som låg mitt i bäckfåran från gamla älven.



Kommentarer
Postat av: karin

Känner igen mig! Lilla farmor :) Fina bilder!

2010-09-03 @ 16:37:56
URL: http://drakulla.blogg.se/
Postat av: Carina

VA´fina bilder! Ni har haft det underbart i underbara landet Sverige! Hoppas du piggar på dig snart. Kram Carina!

2010-09-03 @ 21:05:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0